Cartelismo y lactancia

A partir de finales del siglo XIX y durante todo el siglo XX se desarrolló en toda Europa lo que podríamos llamar una nueva disciplina artística, una especialidad de las artes gráficas: el cartelismo. 

La producción de carteles de todo tipo empezó, como no puede ser de otra manera, de la mano de la necesidad de vender y anunciar productos, es decir, con la era del consumo. 

Pero no es solo esa la aplicación de esta modalidad artística. De hecho, es en esos momentos cuando también se empezaron a desarrollar las políticas públicas y el cartel ejerció una gran labor de difusión de los mensajes de las autoridades. En momentos de guerra, por ejemplo, se desarrollaron carteles míticos, que han quedado grabados en la memoria visual del siglo XX.

En el Estado Español en la época de la República grandes artístas gráficos se dedicaron a realizar carteles para el estado. Después, con la llegada de la dictadura franquista, algunos siguieron con la labor.

Hoy os presento dos de estos carteles.

Unos de ellos (en modo enlace, porque no he podido bajarlo de la web), ganó en 1933 un concurso que se realizó desde la Dirección General de Sanidad de la República.

El segundo fechado en 1940, en plena posguerra, lleva el sello de la Sección de Propaganda de la Dirección General de Salud.

Josep Morell


6 comentarios:

  1. A mi aquest cartell em sembla molt desagradable. Imagino que el que s'intentava és que les dones no donessin el biberó com a primera opció, no?

    Ara bé, les dones que volien donar pit i pel que fos no podien... com es devien sentir en veure'l?

    Crec que està bé promocionar les coses si són sanes però no es pot demonitzar les alternatives i "tachar" i posar mosques a un biberó em sembla molt fort.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hola Esther! A mi el cartell no em sembla gens desagradable, la veritat (n'he vist de molt pitjors). Potser si que una mica maniqueu, però pensa en quin moment ens va fer. Al 1940 (tants sols un any després de la fi de la guerra).

      No sé quin era el subministrament de biberons en aquell moment ni que podia permetre-s'ho, però en tot cas, crec que la situació no era ni molt menys com ara. En plena postguerra, les condicions higièniques (dels recipients, de l'aigua en que es dissoldria el la llet, etc) i les llets que substituirien a la materna (no tan evolucionades com avui en dia) no crec que poguessin garantir, com passa avui en dia, la salud del nounat. En altres paraules, no crec que en aquells moments el biberó fos una alternativa real com passa avui en dia.

      Potser realment es van adonar que hi havia moltes morts a causa d'això i van decidir radicalitzar el missatge o posar-ho molt clar.
      Sense haver estudiat a fons tot aquest tema, em sembla força sensat que en aquells moments es posessin tots els mitjans per a què les dones donessin el pit com a primera opció.

      Eliminar
    2. Suposo que la teva visió es deu a que ets capaç de "viatjar" en el temps :-) Jo aquí encara no arribo.

      Per cert, tinc el teu llibre a mitges jeje! No hi ha manera de treure temps tot i que ho intento, eeeh¿?

      Eliminar
    3. Ja veus, deformació professional! ;) Bona nit guapa.

      Eliminar
  2. Un tema muy interesante es el tema de la "Gota de Leche": http://www.somosmalasana.com/la-gota-de-leche-de-san-bernardo-y-las-amas-de-cria-la-leche-materna-en-el-centro-de-la-historia-social/

    y http://amigosdehesa.blogspot.com.es/2012/05/la-gota-de-leche-en-la-dehesa-de-la.html

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Que bien tu intervención! No te creeras que hacía tiempo que tenía en la cabeza hacer alguna entrada sobre la "Gota de leche"..así que te agradezco mucho tus enlaces. Ahora no tengo excusa! Gracias!

      Eliminar